КАНТАТА М. ЛИСЕНКА «НА ВІЧНУ ПАМ’ЯТЬ І. КОТЛЯРЕВСЬКОМУ»: ЖАНРОВИЙ ТА ДУХОВНО- МІФОЛОГІЧНИЙ КОНТЕКСТ

  • Iryna Henadiievna Shevchuk Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової
Ключові слова: хорова творчість М. Лисенка, хорова кантата, кантата «На вічну пам’ять І. Котляревському», елегія, ода

Анотація

Мета роботи — виявлення жанрово-стильової та образно-смислової специфіки кантати М. Лисенка «На вічну пам’ять І. Котляревському» в контексті духовних шукань української культури XIX століття та її репрезентантів. Методологія роботи спирається на інтонаційну концепцію музики в ракурсі інтонаційно-стилістичного аналізу, спадкоємного від Б. Асаф’єва, а також на міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи, що дозволяють виявити духовно-смислову та стильову специфіку жанру хорової кантати в спадщині М. Лисенка, в тому числі кантати «На вічну пам’ять І. Котляревському». Наукова новизна роботи полягає в подальшому розширенні уявлень про поетику хорової творчості М. Лисенка, зокрема кантати «На вічну пам’ять І. Котляревському», а також в узагальненні її жанрового та духовно-міфологічного контексту, що виявляє ґрунтовну роль творчих постатей Т. Шевченка, І. Котля- ревського та М. Лисенка як фундаторів української культури. Висновки. Поетика кантати М. Лисенка «На вічну пам’ять І. Котляревському», створеної на основі поезії Т. Шевченка, формувалася на перетині типологій елегії, пасторалі, послання, оди. Водночас багатожанрова «природа» цього твору обумовлена його змістовною специфікою, що є втіленням міфологічно-трансцендентного розуміння сутності буття України у світовому культурно-історичному просторі. Позначені типологічні ознаки твору М. Лисенка доповнені рисами хорової кантати, що в українській музично-історичній традиції мала статус граничного жанру, який єднав духовну та світську традиції.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

здобувач кафедри історії музики та музичної етнографії

Посилання

1. Arkhimovich, L., Gordiychuk, M. (1963). Mykola Vitaliyovych Lysenko. Life and creativity. Kiev: Derzhavne Vydavnytstvo URSR «Mystetstvo» [in Ukrainian].
2. Bigun, O. A. (2014). Buzantinum: pro et contra. (Ambivalence of Byzantium in the works of Taras Shevchenko): monograph. Ivano-Frankivsk: Misto NV [in Ukrainian].
3. Burak, R. (2018). Folklore accents of Taras Shevchenko’s poem «For the eternal memory of I. Kotliarevsky». Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk. 22, 33–37 [in Ukrainian].
4. Voitovich, V. (2005). Ukrainian mythology. Kiev: Lybidʹ [in Ukrainian].
5. Grabovich, G. (1998). Sing as a mythmaker. Semantics of symbols in the works of Taras Shevchenko. Kiev: Časopis «Kritika» [in Ukrainian].
6. Dzyuba, I. M. (2008). Taras Shevchenko. Life and creativity. Kiev: Vydavnychyy dim «Kyyevo-Mohylyansʹka akademiya» [in Ukrainian].
7. Cano. Retrieved from https://ru.wiktionary.org/wiki/cano#Латинский
8. Kozarenko, O. (2014). Taras Shevchenko and Mykola Lysenko: acmeological level of personal communication. Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Seriya mystetstvoznavstvo. 15, 19–22 [in Ukrainian].
9. Kozarenko, O. (2000). The phenomenon of the Ukrainian national musical language. Lviv: Naukove Tovarystvo im. T. Shevchenka. Ukrayinoznavcha biblioteka NTSH [in Ukrainian].
10. Kopytsya, M. (2012). M. V. Lysenko in an epistolary heritage. To the eyelids of centuries. Muzychna ukrayinistyka: suchasnyy vymir. 7, 364–368 [in Ukrainian].
11. Korniy, L. P., Syuta, B. O. (2011). History of Ukrainian Music Culture: Textbook for Students of Higher Educational Institutions / To the 100th Anniversary of the P. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kiev: NMAU im. P. I. Chaykovsʹkoho [in Ukrainian].
12. Korniy, L. P. (2014). Taras Shevchenko and Nikolay Lysenko: national-cultural and musical-style reflections. Chasopys NMAU im. P. I. Chaykovsʹkoho. 1 (22), 15–25 [in Ukrainian].
13. Maricheva, I. V. (2010). Elegy and elegiac in Russian music of the XIX century. Extended abstract of candidate’s thesis. Magnitogorsk: Magnitogorskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. M. I. Glinki [in Russian].
14. Musical Ukrainian Studies: A Modern Dimension: a Collection of Scientific Articles: The Story of Mykola Lysenko in European and National Historic and Cultural Context (2012). Kiev: IMFE іm. M. T. Rilskogo [in Ukrainian].
15. Muravs’ka, O. V. (2017). Schiphristian paradigm of the european culture and music of the XVIII–XX centuries. Odessa: Astroprint [in Ukrainian].
16. Slipushko, O. M. (2013). Spiritual Power of Taras Shevchenko: monograph. Kiev: Vydavnycho-polihrafichnyy tsentr «Kyyivsʹkyy universytet» [in Ukrainian].
17. Smilyansʹka, V. L., Chamata, N. P. (2000). Structure and Meaning: Attempt of Scientific Interpretation of Taras Shevchenko’s Poetic Texts. Kiev: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
18. Tereshchenko, A. (2012). Cantatas of Nicholas Lysenko in the situation of changing the style paradigm of the genre. Muzichna ukrayinistika: suchasniy vimіr: zbIrnik naukovih statey: Postat Mikoli Lisenka v Evropeyskomu y natsIonalnomu Istoriko-kulturnomu konteksti. 7, 177–182 [in Ukrainian].
19. Tereshchenko, A. (1975). Ukrainian Soviet Cantata and Oratorium (1945–1974). Kiev: Naukova dumka [in Ukrainian].
Опубліковано
2019-03-27
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ