СПЕЦИФІКА ВІДТВОРЕННЯ БІБЛІЙНОЇ ТЕМАТИКИ В КАНТАТІ м. ЛИСЕНКА «РАДУЙСЯ, НИВО НЕПОЛИТАЯ»

  • Irina Gennadievna Shevchuk Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової
Ключові слова: хорова творчість М. Лисенка, кантата «Радуйся, ниво неполитая», «Ісаія. Глава 35 (Подражаніє)» Т. Шевченка, «київське християнство»

Анотація

Мета роботи — виявлення поетико-інтонаційної унікальності кантати М. Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» у річищі специфіки відтворення в ній біблійної тематики та християнського світобачення українського народу. Методологічною основою роботи є інтонаційна концепція музики, спадкоємна від Б. Асаф’єва та його послідовників, а також міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи. Останні дозволяють виявити духовну та жанрово-стильову специфіку кантати «Радуйся, ниво неполитая» М. Лисенка як одного з яскравих зразків української хорової музики другої половини XIX ст. Наукова новизна роботи полягає в подальшому розширенні уявлень про поетику хорової творчості М. Лисенка (в тому числі кантати «Радуйся, ниво неполитая»), зокрема про її перетин зі спадщиною Т. Шевченка та специфікою втілення в ній біблійної складової. Висновки. Кантата М. Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» являє собою один з яскравих зразків хорової спадщини композитора, народжених в творчій співпраці з поезією Т. Шевченка, а також відтворює специфіку духовного світобачення їх авторів, співвідносну з традиціями «київського християнства», «українського православ’я». Ідея кантати та її поетичної основи — втілення ідеального світу, майбутнього проекту України як «духовної держави». Поетика твору сформована на перетині, з одного боку, вітчизняної богослужбово-співацької, камерно-вокальної традиції та архаїчного українського фольклору, з іншого — на досвіді та типологічних ознаках німецької духовної кантати та поліфонічного мислення.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

здобувач кафедри історії музики та музичної етнографії

Посилання

1. Arkhimovich, L., Gordiychuk, M. (1963). Mykola Vitaliyovych Lysenko. Life and creativity. Kiev: Derzhavne Vydavnytstvo URSR «Mystetstvo» [in Ukrainian].
2. Baltazar G. W. von; Bart K.; Kyung G. (2006). Theology and music. Three speeches about Mozart. Moscow: Bibleysko-bogoslovskiy institut sv. apostola Andreya [in Russian].
3. Biletskiy, L. (1949). Believer Shevchenko. Winnipeg: UVAN [in Canada].
4. Borodinova, M. (2014). Prophetic Charisma in the Interpretation of T. Shevchenko. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho universytetu. 1 (3), 47–49 [in Ukrainian].
5. Gusarchuk, T. (2004). Spiritual creativity M. V., Lysenko: external and internal contexts. Mykola Lysenko ta ukrayinsʹka kompozytorsʹka shkola. 214–220 [in Ukrainian].
6. Dzyuba, I. M. (2008). Taras Shevchenko. Life and creativity. Kiev: Vydavnychyy dim «Kyyevo-Mohylyansʹka akademiya» [in Ukrainian].
7. From letters N. Lysenko (1992). Muzykal’naya Akademiya, 2, 168–174 [in Russian].
8. Hilarion, Metropolitan (1954). Byzantium and Ukraine. To the origins of the Ukrainian Orthodox faith and culture. Winnipeg: Ukrayinsʹke Naukove Pravoslavne Bohoslovsʹke Tovarystvo [in Canada].
9. Klochek, G. D. (2014). Shevchenko’s Word: Attempts of Approximation. Kirovograd: Umeks-LTD [in Ukrainian].
10. Kozarenko, O. (2014). Taras Shevchenko and Mykola Lysenko: acmeological level of personal communication. Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Seriya mystetstvoznavstvo. 15, 19–22 [in Ukrainian].
11. Kozarenko, O. (2000). The phenomenon of the Ukrainian national musical language. Lviv: Naukove Tovarystvo im. T. Shevchenka. Ukrayinoznavcha biblioteka NTSH [in Ukrainian].
12. Kopytsya, M. (2012). M. V. Lysenko in an epistolary heritage. To the eyelids of centuries. Muzychna ukrayinistyka : suchasnyy vymir. 7, 162–170 [in Ukrainian].
13. Korniy, L. P. (2001). History of Ukrainian music. Part three XIX century. Kiev — New-York: Vydavnytstvo M. P. Kots’ [in Ukrainian].
14. Korniy, L. P. (2014). Taras Shevchenko and Nikolay Lysenko: national-cultural and musical-style reflections. Chasopys NMAU im. P. I. Chaykovsʹkoho. 1 (22), 15–25 [in Ukrainian].
15. Losskyy, V. N. (2012). Essay on the mystical theology of the Eastern Church. Dogmatic theology. Sergiev posts: Izdatelstvo Svyato-Troitskoy Sergievoy Lavryi [in Russian].
16. Makarenko, O. V. (2018). Psalm lyrics in choral work by Mykola Lysenko. Naukoviy vIsnik NMAU im. P. I. Chaykovskogo. 121, 59–71 [in Ukrainian].
17. Musical Ukrainian Studies: A Modern Dimension: a Collection of Scientific Articles: The Story of Mykola Lysenko in European and National Historic and Cultural Context (2012). Kiev: IMFE Im. M. T. Rilskogo [in Ukrainian].
18. Muravs’ka, O. V. (2017). Eastern christian paradigm of european culture and music of the XVIII–XX centuries. Odessa : Astroprint [in Ukrainian].
19. Sagan, O. N. (1993). Orthodoxy in the context of the cultural development of the Ukrainian people. Extended abstract of candidate’s thesis. Kiev [in Ukrainian].
20. Slipushko, O. M. (2013). Spiritual Power of Taras Shevchenko. Kiev: Vidavnicho- polIgrafIchniy tsentr «Kiyivskiy unIversitet» [in Ukrainian].
21. Sokolyuk, L. D. (2002). Sacred in the works of Michael Boychuk. Visnyk Kharkivs’koyi derzhavnoyi akademiyi, 3, 3–13 [in Ukrainian].
22. Sulima, V. (1998). Bible and Ukrainian Literature. Kiev: Osvita [in Ukrainian].
23. Taranchenko, O. (2012). The personality of M. V. Lysenko in the aspect of the problem of the individual and creative process. Muzichna ukrayinIstika : suchasniy vimIr : zbIrnik naukovih statey : Postat Mikoli Lisenka v Evropeyskomu y natsIonalnomu Istoriko-kulturnomu konteksti. 7, 162–170 [in Ukrainian].
24. Tereshchenko, A. (2012). Cantatas of Nicholas Lysenko in the situation of changing the style paradigm of the genre. Muzichna ukrayinIstika : suchasniy vimIr : zbIrnik naukovih statey : Postat Mikoli Lisenka v Evropeyskomu y natsIonalnomu Istoriko-kulturnomu konteksti. 7, 177–182 [in Ukrainian].
25. Kharʹkovshchenko, Ye. A. (2013). Kiev Christianity — the notion, essence, historical significance. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/ujrn/gileya_2013_72_113
26. Kharʹkovshchenko, Ye. A. (2004). Sophia of Kyiv Christianity as a religious and ethno-national phenomenon. Retrieved from disser.com.ua/contents/8805. html (дата звернення: 15.11.2016).
27. Yarossevich, L. (2012). Verse by T. Shevchenko «Isaiah. Chapter 35 (Imrazhanie) «and M. Lysenko’s cantata» Rejoice, unflattering «(to the issue of poetic and musical interpretation of the Biblical text). Muzichna ukrayinIstika : suchasniyvimIr : zbIrnik naukovih statey : Postat Mikoli Lisenka v Evropeyskomu y natsIonalnomu Istoriko-kulturnomu konteksti. 7, 183–204 [in Ukrainian].
Опубліковано
2020-05-12
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА