НОВІ ВИКОНАВСЬКІ ДІАЛОГИ З КОМПОЗИТОРСЬКОЮ СПАДЩИНОЮ ВІТАЛІЯ ГУБАРЕНКА ТА ІРИНИ ГУБАРЕНКО

  • Nataliia Volodymyrivna Ostroukhova Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової http://orcid.org/0000-0002-4266-1283
Ключові слова: виконавський діалог, жанрово-стильовий аналіз, осо- бливості інтерпретації, камерна музика Віталія Губаренка та Ірини Губаренко, проблема поколінь

Анотація

Метою роботи є аналіз нових виконавських діалогів з композитор- ською спадщиною Віталія Губаренка та Ірини Губаренко на матеріалі їхніх камерних творів і виявлення особливостей їх сучасної інтерпре- тації новим поколінням молодих виконавців. Методологія дослідження ґрунтується на історико-культурологічному, теоретичному й жанрово-стильовому аналізі композиторської спадщини Віталія Губаренка та Ірини Губаренко (відомі камерні твори й виконувані вперше). Для розкриття сутності процесу підготовки студентів до виконання нової музики використовувалися методи педагогічного спостереження та ін- терв’ю. Наукова новизна роботи полягає у виявленні практичної цінно- сті ролі викладачів класу камерного ансамблю в створенні виконавських діалогів і сучасній інтерпретації композиторської спадщини Віталія Губаренка та Ірини Губаренко новим поколінням молодих виконавців у рамках Фестивалю камерної музики Arte da Camera: Ансамблевий про- стір (концерт «Сторінки сімейного альбому»). Висновки. Масштабна творчість Віталія Сергійовича, а саме його опери та балети, є кла- сикою українського мистецтва. Тим важливіше було проаналізувати своєрідну ретроспективу створених композитором творів камерного жанру, багато з яких виконувалися вперше. За принципом внутріш- нього контрасту в цей же вечір прозвучали романси й пісні його дочки Ірини. Камерна, по суті, музика Ірини Губаренко представила ліричний світ нового покоління, зануреного у свої переживання. Завдяки роботі педагогів кафедри камерного ансамблю творчість Віталія Губаренка та Ірини Губаренко представлено в аспекті нових виконавських діалогів, розкритті особливостей інтерпретації та індивідуального композитор- ського стилю українських композиторів. Творчість композиторів різних поколінь виявилася співзвучною одеським слухачам і молодим виконав- цям, вона стала сучасним поповненням педагогічного репертуару в класі камерного ансамблю. Стильова й жанрова своєрідність інструменталь- них і вокальних творів Віталія Губаренка та Ірини Губаренко ініцію- вала значимий виконавський досвід одеських музикантів, що ввійшов у культурну історію Одеси.

Посилання

1. «Гибель эскадры». Сотое представление. Вечерняя Одесса. 1978. 26 августа.
2. «Вий» в Одесском оперном: Хома будет петь, а Панночка – танцевать. Культура. 17.09.2014. URL: http://viknaodessa.od.ua/news/?news=101029.
3. Бутенко Л. Слово про композитора. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. Вип. 32. Київ : НМАУ, 2003. Книга 4 : До 90-річчя Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. Віталій Губаренко: Сторінки творчості. Статті, дослідження, спогади. С. 169–170.
4. Губаренко И. Римский роман. Харьков : Акта, 2011. 620 с.
5. Губаренко М. Губаренко Ірина. Українська музична енциклопедія. Київ : ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2006. Т. 1. С. 548–549.
6. Ермаков Е. Слагаемые успеха. Вечерняя Одесса. 1984. 30 августа.
7. Игнатьева М. Дуэт балета и оперы. Советская культура. 1984. 26 сентября.
8. Театры Одессы в новом сезоне. Вечерняя Одесса. 1984. 19 октября.
Опубліковано
2021-02-03
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ