«VIVENTE – NON VIVENTE» СОФІЇ ГУБАЙДУЛІНОЇ: ЗВУКОВА РЕАЛІЗАЦІЯ ТВОРЧИХ ІДЕЙ

Ключові слова: «Vivente – non vivente» Софії Губайдуліної, електронна музика, музикознавчий аналіз, релігійна символіка, парні опозиції

Анотація

Мета статті – розглянути звукову реалізацію творчих ідей С. Губайдуліної в електронному творі «Vivente – non vivente». Методологічною основою дослідження є структурно-функціональний аналіз, який дозволяє виявити компоненти сонорних комплексів і встановити їх значення для смислової організації твору. Наукова новизна полягає у тому, що вперше проаналізовано «Vivente – non vivente» в контексті проблематики композиторської творчості С. Губайдуліної; удосконалено методику аналізу творів для електронного запису. Проаналізовано засоби виразності, використані композиторкою для репрезентації образних сфер «живого» і «неживого». Сфера «неживого» пов’язана з висотно недиференційованими, згенерованими синтезатором акустичними об’єктами, які не викликають жодних асоціацій з навколишнім світом. Сфера «живого» репрезентована натуральними звучаннями голосу і дзвону. Висновки. Визначено, що у «Vivente – non vivente» типовий для творчості С. Губайдуліної філософський конфлікт опозиційних понятійних пар реалізується в умовах електронної музичної тканини і досягається шляхом використання різних форм звучання, об’єднаних образними сферами «живого» і «неживого». Виявлено способи звукової реалізації взаємодії даних образних сфер: плавний перехід між електронним тембром і жіночим голосом та трансформація натурального жіночого сміху в механістичний аналог. Спираючись на авторську партитуру і сонограму, в авангардному електронному творі, на перший погляд дуже далекому від сакральної тематики, досліджено семантичні елементи, пов’язані з релігійною символікою: ламентозний секундовий мотив; фігура «хреста»; anabasis. Проаналізовано взаємодію зазначених семантичних елементів з образною сферою «неживого». Обґрунтовано, що, незважаючи на недосконалість технологій і одиничний досвід звернення до електронної музики, «Vivente – non vivente» С. Губайдуліної є важливим етапом формування творчої індивідуальності композиторки.

Посилання

1. Губайдулина С. Я бы не хотела быть в авангарде. URL: https://www.bbc.com/russian/multimedia/2013/11/131103_gubaidullina_kan
2. Дубинец Е. Знаки звуков: О современной музыкальной нотации. Киев, 1999. 314 с.
3. Кудинова Л. Контраст в названии музыкальных произведений. Проблемы музыкальной науки. 2008. № 2(3). С. 118–122.
4. Москвина О. Инструментальное творчество Софии Губайдулиной в аспекте религиозно-символической программности : дисс. …канд. искусствоведения. Нижний Новгород, 2017. 225 с.
5. Холопов Ю. Об общих логических принципах современной гармонии. Музыка и современность. Москва, 1974. Вып. 8. С. 229–277.
6. Холопова В. София Губайдулина. Интервью Энцо Рестаньо – София Губайдулина. Москва, 2008. 400 с.
7. Schaeffer, P. Treatise on Musical Objects: An Essay across Disciplines / trans. from French Ch. North and J. Dack. Oakland, California : University of California Press, 2017. 561 p.
8. Smalley, D. (1997). Spectromorphology: explaining sound-shapes. Organised Sound. Vol. 2. Issue 2. (August 1997), pp. 107–126. URL: https://doi.org/10.1017/S1355771897009059
Опубліковано
2022-12-14
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ