Восьма соната О. Скрябіна в ряді останніх творів композитора в названому жанрі.
The Eighth sonata A. Skrjabin abreast last compositions of the composer in named genre.
Анотація
Стаття присвячена систематизації відомостей про останні сонати (Восьму, Дев’яту, Десяту) як твори, відмічены не тільки «містичним передчуттям смерті», що зв’язувалося особливо с даною в тріаді Восьма-Дев’ята-Десята сонат, але й втіленням в них, в тому числі в Дев’ятій, ідеї «нетрагізму буття». Симетричність очевидно проступає в Дев’ятій сонаті – обрамлення начальною темою, появу якої знаходимо в кінці твору. Очевидна симетрія будови – у Восьмій сонаті, яка починається і закінчується псалмодією теми вступу, показаної в темповому проявленні Lento на початку твору і в темпі Presto й Prestissimo в коді. В цілому три останні Сонати Скрябіна опиняються зв’язаними органікою «повернення до витоків» шопенівської творчості, її жанрового середовища прелюдій-ноктюрнів, які відсторонюють драматичні боріння на користь монологічної лірики, охоплюючи цілісність крупної поемної композиції.
Ключові слова: соната, жанр, стиль в музиці, cтиль останніх творів композитора, екстатика, символіка музики